Apabila kita miliki EMAS, Kita berada dalam Ketakutan,
Apabila kita tiada EMAS, Kita berada dalam Bahaya.

Ringgit boleh meningkat lagi - MIER




KUALA LUMPUR 30 Nov. - Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menjangka ringgit yang diniagakan sekitar RM3.20 berbanding sedolar Amerika Syarikat (AS) tahun ini, dijangka mampu meningkat kepada RM3.10 pada separuh pertama 2011.
Pengarah Eksekutifnya, Dr. Zakariah Abdul Rashid berkata, langkah-langkah liberalisasi pertukaran asing baru-baru ini telah menaikkan sentimen bagi mata wang tempatan itu dan kondusif bagi pembangunan seterusnya pasaran kewangan.
"Langkah-langkah ini juga menjana lebih banyak kemudahruapan kepada pengeksport dan mungkin memerlukan pemantauan aktif oleh bank pusat,'' katanya selepas Persidangan Tinjauan Ekonomi Nasional MIER 2011-2012, di sini, hari ini.
Menurut Zakariah, ekonomi Malaysia banyak dipengaruhi oleh faktor luar.
Bagi tahun 2011, ASEAN mungkin mencatatkan pertumbuhan perlahan meskipun terdapat sejumlah semakan menaik di Eropah dan AS sambil menambah proses mengimbangi semula ekonomi global ini akan memberikan impak kepada pertumbuhan Malaysia.
"Kita perlu melihat kuasa-kuasa pengimbangan global dan juga kita perlu memahami ekonomi China," katanya.
Katanya, China dijangka mengubah tinjauan ekonominya kepada pertumbuhan lebih perlahan manakala AS dan Eropah dijangka mengubah tinjauan kepada meningkat.
Ini akan memberi kesan kepada sentimen bagi mata wang tempatan dan ia akan menjadi sebahagian daripada faktor mengapa ringgit dijangka terus meningkat sehingga tahun depan, katanya.
Beliau berkata, unjuran keluaran dalam negara kasar MIER bagi Malaysia ialah pertumbuhan 5.2 peratus bagi 2011.
Selepas 2010, pertumbuhan eksport barangan dan perkhidmatan dijangka berada dalam aliran menurun berikutan kelemahan struktur di Malaysia sekarang berbanding pesaing serantau.
"Permintaan domestik dijangka kekal utuh berikutan polisi kerajaan yang menyokong dan penggunaan swasta yang kukuh dengan pelaburannya sedang pulih perlahan-lahan," katanya.

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Ratu EMAS |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.